ANNALS
GRAN TEATRE DEL LICEU
TEMPORADES
CERCADOR
PRESENTACIÓ
ESPECTACLE
Maria di Rohan
Fitxa
Programa de mà
Fotografies
Vídeos i àudios
temporada 1854/1855 · Òpera
Maria di Rohan
Òpera
Llibretista:
Salvadore Cammarano
,
Compositor/a:
Gaetano Donizetti
Totes les funcions - Fes clic per triar una funció
08 MAR 1855 Dijous 19:00 Gran Teatre del Liceu
11 MAR 1855 Diumenge 19:30 Gran Teatre del Liceu
Funció de la temporada: 113
REPARTIMENT
Chalais
Carlo Balestra-Gali
Chevreuse
Felice Varesi
Maria
Virginia Tilli
Gondì
Sr. Gómez
Il visconte di Suze
Ulisse Ardavani
De Fiesque
Josep Obiols
Aubry
Josep Font
Solista
Giacomo Galvani
L'italiana in Algeri, Il matrimonio segreto
FITXA TÈCNICA
Direcció musical
Juli Massip
Orquestra
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
ANECDOTARI
L'espectacle era anunciat a les 19:00 i no va començar fins les 19:50. Això provocà un gran escàndol ja abans de començar l'òpera. En aquesta funció, sense haver-se anunciat prèviament, el senyor Gómez (que tant podria ser Gervasio o José Gómez) es va presentar a cantar la part de la Matilde Cavalletti en el paper d'Armando di Gondì, escrita per a una contralt, i suprimí una romança. Quan el públic se n'adonà es produïren crits i xiulets. En aquell moment cantava Felice Varesi que no va perdre la serenitat i continuà. El públic demanà la devolució de les entrades. El president, Gaietà Almirall, actuà amb gran prudència i donà una satisfacció al públic: el gerent de l'empresa, senyor Comerma, anuncià que s'havia produït un oblit involuntari als cartells i que l'òpera es cantava aquella nit tal com l'havia escrita Donizetti, per a un tenor. Aquesta explicació i la notícia que s'havia imposat una multa a l'empresa van restablir la calma. Consignem que tot i que a l'estrena mundial de Maria di Rohan a Viena el 5 de juny de 1843, la part del patge Armando di Gondì va ser cantada per un tenor, ja el novembre del mateix any, a París, Donizetti arranjà la part per a contralt, hi afegí una ària i així s'havia interpretat sempre a Barcelona. Ara bé, els motius de la sobtada aparició del senyor Gómez en un rol confiat a les contralts eren uns altres: Matilde Cavalletti cantava aquella nit el rol d'Enrichetta de I puritani al Teatre Principal. Al Liceu no hi havia aquella nit "piquete" però als pisos superiors hi va aparèixer "alguna fuerza de tropa" per a reduir els qui protestaven. Entre el primer i el segon acte, el tenor Giacomo Galvani canta "Languir per una bella" de L'italiana in Algeri (Rossini) i entre el segon i el tercer l'ària de Il matrimonio segreto (Cimarosa).